Хлопец з вёскі Навасёлкі быў прызваны на тэрміновую ваенную службу ў 1949 годзе. Пасля вучэбнага падраздзялення ў Маскве служыў у сталіцы на адным з аэрадромаў, дзе на ўзбраенні былі самалёты ІЛ-10, пазней патрапіў у Кубінку, на адзін з буйнейшых аэрадромаў Маскоўскай ваеннай акругі. Яе авіяцыяй камандаваў Васілій Сталін. У Кубінцы базіравалася авіяцыйная дывізія, укамплектаваная навейшымі на той час звышгукавымі самалётамі МІГ-15.
Аднойчы восенню 1950 годза ў Кубінку асабіста прыбыў галоўнакамандуючы, праз некалькі гадзін салдаты службы абслугоўвання атрымалі загад: самалёты разбіраць, пакаваць у скрыні, грузіць на грузавыя чыгуначныя саставы.
— Ніхто асабліва не хаваў нават ад нас, салдат, што дывізія накіроўваецца ў Кітай, для ўдзелу ў вайне на баку Паўночнай Карэі, — успамінае Аляксандр Аўрамавіч. Зараз ён жыве ў вёсцы Кічына. Нягледзячы на ўзрост, не страціў цікавасці да жыцця, шмат чытае, у тым ліку перыядычныя выданні. Жыццё былога воіна-інтэрнацыяналіста было б больш складаным ва ўмовах аддаленай і амаль бязлюднай вёскі. Але зараз побач з ім дачка, якая пасля выхаду на пенсію пакінула Мінск, каб даглядаць бацьку.
Авіядывізію ўзначальваў праслаўлены Іван Кажадуб. У Кітаі спачатку дыслацыраваліся на аэрадроме паблізу ад горада Дынфун, пазней на прагранічным з Карэяй аэрадроме Аньдун.
Пачаліся баявыя дзеянні. Савекім МІГам супрацьстаялі амерыканскія самалёты, у тым ліку навейшыя F-88 “Сейбр”. Звышгукавыя машыны былі ўзброены шасцю буйнакалібернымі кулямётамі. На ўзбраенні савецкіх самалётаў было дзве пушкі калібру 23 мм і адна 37-міліметровая.
— Пры пападанні іх снарадаў у варожых самалётаў шанцаў застацца ў паветры фактычна не было. Неслі страты і нашы лётчыкі. Іх самалёты нярэдка вярталіся са шматлікімі прабоінамі, — расказвае Аляксандр Рыпінскі. Таму работы ў абслугоўваючага персаналу, які на адной машыне складаўся з 14 механікаў і тэхнікаў, хапала штодня. Даводзілася працаваць і за межамі аэрадрома. Тэхнікі нярэдка выязджалі, у тым ліку на карэйскую тэрыторыю, каб дэманціраваць хоць бы зброю са збітых самалётаў.
Сярод авіяцыйных тэхнікаў і механікаў, зенітчыкаў, якія абаранялі з зямлі аэрадром Аньдун, было шмат беларусаў. Толькі ўраджэнцаў Сенненскага раёна чацвёра. З адным з іх земляком з Багушэўска Сцяпанам Трафімавым Аляксандр Рыпінскі сябраваў усё жыццё. Пасля дэмабілізацыі працавалі разам у гарадскім пасёлку на ДОКу.
Дэмабілізаваўся Аляксандр Рыпінскі ў 1953 годзе. Апошнія месяцы даслужваў у Прымор’і. Пры звальненні падпісаў абяцанне аб “неразглашении”, таму, нават, члены сям’і доўгі час не ведалі, дзе і як ён служыў. З гадамі завеса тайны стала разбурацца. Канчаткова яна рухнула ў гады перабудовы. Асабліва часта Аляксандр Аўрамавіч на гэту тэму гутарыў з унукам. Дапытлівы хлапчук у час наведвання Кічына цікавіўся не толькі мясцовымі славутасцямі. Успаміны дзядулі, у гонар якога яго назвалі, захаплялі, абуджалі гонар хлапчука, выхавалі ў ім цікавасць да гісторыі роднай краіны. Гэта менавіта ён падказаў журналістам нашай газеты тэму для чарговай публікацыі.
Аляксандр ЯЎГЕНАЎ.
На контроле в Комитете государственного контроля Витебской области находится вопрос заготовки травяных кормов для отрасли…
Ежегодный традиционный легкоатлетический пробег памяти Героя Советского Союза, Героя Социалистического Труда, уроженца Сенненщины Петра Машерова,…
Беларусь принимает комплекс мер по обеспечению транспарентности и прозрачности совместных стратегических учений "Запад-2025". Об этом…
Президент Беларуси Александр Лукашенко в интервью российскому журналу "Разведчик" ответил на вопрос, в чем секрет…
16 сентября, с 10.00 до 11.00, в Ходцевском сельском исполнительном комитете: аг.Ходцы, ул.Парковая, 17, выездной…